Det här typsnittet är omodernt, fult…. och alldeles alldeles underbart. Det spelar ingen roll vad det står, vilka bokstäver som används, tankarna går ändå alltid till Aftonbladet. Det här är deras typsnitt, deras färgkombination och deras stil. Ett klockrent sätt att kommunicera på, att använda och påverka det undermedvetna… Heja Sverige vid gårdagens landskamp till exempel, betyder inte bara heja Sverige, det betyder också att Aftonbladet stöttar vårt landslag, och att vi som gillar fotboll kanske därmed också gillar Aftonbladet en smula mer än innan…

Lärdomen är att typsnitt är viktigt. Men kanske ändå viktigare är tålamod. Allt för många byter typsnitt allt eftersom tiderna förändras, allt för att följa trender och för att parera för vad som är inne och ute. Aftonbladet gör tvärt om, håller kvar vid sitt urålderliga typsnitt som om inget hade hänt. Och det är just genom konsekvent handlande man skapar igenkänning. Det gäller typsnitt, det gäller färger och det gäller logotyper. Tänk på det nästa gång du vill ”förnya” dig och ditt företag.