Alltså allvarligt talat, med en värld som står i lågor, med krig, ebola och naturkatastrofer, hockey och Champions league, kan då verkligen reklam vara en nyhet? Jo, det verkar inte bättre. Att ICA-Stig har gjort sin sista dag på jobbet (efter över 500 reklamfilmer) och att han ersätts av ICA-stig alias Loa Falkman har fått oanade proportioner i media.
Seriösa (?) tidningar som Svenska Dagbladet, DN och Aftonbladet rapporterade alla om händelsen. Och Expressen gick steget längre, och skickade till och med ut en push-notis via sin app ”Super-nytt”… ett ställe som normalt används för att förmedla tunga seriösa nyheter av olika slag.
Sociala medier svämmade dessutom över av kommentarer och alla hade synpunkter. ”ICA borde tagit sitt ansvar och anställt en kvinna, gärna utlandsfödd”, tyckte många och verkade helt ha glömt bort att det inte rörde sig om någon anställning, utan om en fiktiv figur i en reklamfilm. Den så kallade nyheten gick till och med upp på förstaplats på Twitter.
I sammanhanget kan man inte annat än att gratulera både ICA och reklambyrån King som ligger bakom hela reklamsåpan. Ur ett kommersiellt syfte är det helt enkelt strålande gjort… enormt genomslag och en rejäl snackis. De enda problemet brukar vara att ingen kommer ihåg vilka veckans kortvaror var när man just sett en av ICAs reklamfilmer… men det gör nog inte så mycket.
Klicka här för att se Stigs avsked och intåg.
Lämna en kommentar