1) Platt design
De senaste årens webbsidor har blivit allt mer minimalistiska. Ofta one-pager där hela sidans innehåll presenteras på själva startsidan och det enda besökaren behöver göra är att fortsätta rulla nedåt. Nu tar de hetaste webbyråerna ett steg till. Den så kallade platta designen är minimalistiskt design på steroider.

Här har allt onödigt sållats bort. Budskapen är tydliga, less is more och rent och modernt styr designen i kombination med stora ytor och tydliga färger. Och utvecklingen är logisk, med färre budskap och mindre brus når vårt huvudbudskap verkligen fram.

2) Budskap genom video
Kanske har vi blivit för lata för att läsa… eller så tillför den rörliga filmen ytterligare en dimension. Budskapet blir tydligare och mer intressant. Bakom utvecklingen ligger en kombination av snabbare uppkopplingar (även mobilt) och en bättre komprimeringsteknik som innebär att filmerna väger mindre och går snabbare att ladda. Den trend Apple så framgångsrikt inledde finns nu på många snygga hemsidor.

3) Responsiv design
Från att ha varit något modernt, via något man önskade har nu responsiv funktion i din hemsida blivit ett måste. Om din hemsida inte anpassar sig efter den enhet som användaren surfar på blir din hemsida på sikt helt enkelt utmobbad… ingen vill vara med den, ingen vill besöka den. Om du inte ännu flyttat din hemsida till en responsiv plattform är det hög tid.

Ett företag som lyckats med alla tre punkterna ovan är Wistia. Deras nya hemsida är kort och gott grym, och ett skolexempel om man läser min lista ovan.

Besök den gärna, låt dig inspireras och slå mig sedan en signal.

http://wistia.com/

/Christer